Page 41 - Przewodnik po Głuchej Warszawie
P. 41

Zakład fotograficzny Mieczkowskiego














                                              Fotografia Heleny Modrzejewskiej jako Marii Stuart,
           Antoni Pomian Biesiekierski w okresie międzywojennym.   wykonana w 1872 roku w Zakładzie Fotograficznym
                                  Źródło: ApAM         Mieczkowskiego. Źródło: Wikipedia


            W artykule w Gazecie Warszawskiej z 1894   zaczął machać rękami i nogami – chciał wstać,
          roku zamieszczono fragment rozmowy niesły-  ale nie mógł. Bardzo się wszyscy śmieli. Na-
          szącego Antoniego Biesiekierskiego z dzien-  stępnie Eusapia wzięła jedną ręką za nogę fo-  ul. Miodowa 3
          nikarzem. Jako pracownik Zakładu Miecz-  telu i podniosła go razem z p. Trzecieskim może
          kowskiego  był on  świadkiem  niespotykanego   na trzy łokcie. Następnie raptem puściła fotel,
          zdarzenia. Pewnego dnia miejsce to odwiedziła   który powoli opuścił się na ziemię…”
          Eusapia Palladino (znana wtedy jako medium
          spirytystyczne) z Julianem Ochorowiczem. Mia-
          ło to miejsce między 1893 a 1894 rokiem. Na
          oczach wszystkich obecnych podeszła do kan-
          toru, na którym leżał nóż z kości słoniowej (do
          rozcinania papieru), i długo patrzyła na niego.
          Wtenczas nóż sam podniósł się znad biur-
          ka i dotarł do ręki Eusapii. To nie był koniec
          pokazu. O drugim pokazie tej Włoszki Biesie-
          kierski opowiadał słowami  „Eusapia zrobiła
          figla  p.  Trzecieskiemu.  Eusapia  poprosiła  go,
          aby usiadł na fotelu; pan Trzecieski posłuchał
          Eusapii. Gdy on już siedział wygodnie, wtedy
          Eusapia prosi go, aby wstał. Ale p. Trzecieski   Eusapia Palladino. Źródło: Wikipedia


                                                                                 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46